Brev:
Dagsrytmen skrider
11. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Dagsrytmen skrider
Hej Helen!
Tak for en super god brevkasse. Har læst meget herinde den sidste måned og er nu selv blevet medlem, da spørgsmålene pibler frem.
Det kommer desværre nok til at dreje sig om 2 emner, da mad og søvn jo hænger sammen.
Jeg har en skøn lille dreng på 5 mdr. som jeg har lidt svær ved at give en ordentlig rytme. Jeg har ammet fra dag 1, med den lille bekymring om at det ville fungerer, da det ikke gjorde det med min ældste for 8 år siden pga. Reflux.
Synes jeg er kommet ok igennem den her gang, men begyndte med skemad allerede da han blev 4 mdr. da jeg ikke følte han blev mæt. Han har altid brokket sig lidt ved brystet og kun suttet i 3-5 min. Begyndte at supplere med flaske (NAN HA 1) til aften omkring da han var 3 mdr. men meget forskelligt om han tog 20, 60 eller 150 ml. Nu afviser han som regel flasken efter han har fået bryst.
Mit problem er at jeg ikke kan få ham til at spise alle de måltider som jeg kan se i dine dagsrytmer til en på 5 mdr. da han ikke virker sulten. Han får bryst om morgen, grød efter formiddags luren, men så kan han ikke rigtig tage noget bryst fra mig derefter eller inden middagsluren. Efter middagsluren får han bryst, men virker ikke særlig sulten. Så power napper han lidt og er så lige begyndt at tilbyde ham grød igen til aften, selvom kl. nogle gange bliver 19 inden han vågner. Men så kan han igen ikke rigtig spise ved mig inden sengetid.
Jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal få alle de måltider proppet i ham som anbefales, både fordi han ikke vil/kan spise mere og fordi han er træt efter 1½ time max. 2. Grøden er han blevet glad for, har kun givet ham risgrød med pære mos den første måned da jeg startede så tidligt. Nu kan han næsten spise 1 dl. Vand + 4½ spsk. Pulver som anbf. På pakken. Er lige begyndt med at give Fersken/banan mos og starter snart med hirse i stedet for rismel og kartofler/gulerødder til aften. ( Han er begyndt at få sådan nogle hårde klumper i hans afføring, kan det være fordi han får grød 2 gange om dagen nu eller er det fersken/banan mosen. Det kom nemlig derefter da grød blev sat op til 2 gange daglig samtidig med fersken/banan mosen. Synes ikke han drikker så meget vand, mellem en ½ -1 cm. Forsvinder der fra glasset.
Nå, men jeg får jo store spændinger i brysterne eftersom han ikke tager en lille tår efter grød og faktisk heller ikke ret meget næste gang han får bryst. Vil så gerne fortsætte med at amme der hvor jeg kan, da han har for lave hvide blodlegemer og dermed er hans immun forsvar meget lavt, så vil gerne give ham det bedste.
Men han sover heller ikke så godt, vågner ca. 2-3 gange om natten og roder rundt, ender med skrigeri hvis jeg ikke giver ham bryst, men tror også han er sulten når han ikke rigtig vil spise inden sengetid.
Vores dagsrytme er pt.
Står op kl. 7.10 for at sende storebror i skole, ammes mellem 7.30 og 8.15. formiddags lur puttes mellem 8.45 og 9.15 sover alt mellem 50 min. Og 2 timer.
Grød med frugtmos ved ca. 11-11.30 tiden. Middagslur fra ca. kl. 13-13.30 tilbydes bryst inden, sover til alt mellem kl. 15 og 16.30. alt efter hvornår han kommer ud.
Grød ved ca. 17-17.30 tiden. Powernapper nogle gange fra 17-18 andre gange fra 18-19 alt efter hvordan dagen er forløbet. Bryst til sengetid ca. kl. 20. Sover ved 20.30 tiden. (falder i søvn i mine arme, skal til så småt at begynde med at putte i egen seng) vågner mellem kl. 24 og 2 meget forskelligt, ammes sover videre et par timer. Vågner igen ca. mellem kl. 3 og 5. ammes roder rundt derefter. Vågner typisk ved 6 tiden og falder i søvn igen ved 6.15 tiden. Ammes nogle gange. Ikke hvis ammet sidst kl. 4-5. står op kl. 7.10.
Er det normalt stadig at amme 2 gange om natten når han er 5½ måned?
Føler mig tit vågen da han roder rundt og piber. Derfor er han ikke kommet ud af soveværelset endnu, fordi jeg så kan rende oppe hele natten for at give sut.
Han er meget lyd følsom, får tit forstyrret sin søvn i barnevognen om dagen. Bor i et pensionist kvarter, så der er tit larm fra haverne eller biler der kommer og smækken med døre. Så han vågner tit 1-3 gange i løbet af formiddag og eftermiddags lur. Hver gang jeg hører larm, ved jeg at 5 min. Efter er han i alarmen. Er så ude at trille med ham igen, falder hen nogle gange efter 1 min andre 15 min. Og nogle gange ikke. Og så rykker det jo hele dagsrytmen og svært ved at nå eftermiddags mad, aftensmad, powernap og mad inden sengetid.
Puha, håber du kan hitte rede både i mad og søvn, synes min hjerne kører på højtryk for at få det til at fungere.
Skal lige siges at vi får taget kontrol blodprøver hver måned for at se om de hvide blodlegemer stiger. Det går den rigtige vej. Skal vel så være ekstra opmærksom på stadig at bruge kogt vand? Han får selvfølgelig koldt vand fra hanen til grød. Synes ikke han drikker så meget.
Lige nu mens jeg sidder og skriver har han sovet fra kl. 12.30. vågnede ved larm kl. 13.15 sov igen og nu er den 15.15. sover stadig så får jo ikke bryst før ved 15.30 tiden nu. Så er det ikke nemt at powernappe før kl. 17.30 tiden og der skal han jo også spise. UHA, spørgsmålene bliver ved.
Glæder mig til at høre fra dig
Med venlig hilsen
En frustreret mor